Wymiana Oleju Gdańsk
Nie czekaj! Zadzwoń teraz i umów się na wymianę: +48 798 257 446
Dlaczego wymiana oleju jest ważna?
Jest to bardzo obszerny temat, który można skompresować w jednym zdaniu:
Regularna wymiana oleju to kluczowy element dbania o silnik samochodu. Świeży olej zapewnia odpowiednie smarowanie części ruchomych, zmniejsza tarcie i zapobiega przegrzewaniu się jednostki napędowej.
Jednak gdyby temat jedynie odrobinę rozwinąć to zacznijmy od łożyskowania wału silnika. Wał silnika posiada tak zwane łożyska ślizgowe, czyli jest wykorbienie wału i panewka w której wał się obraca. Między wałem a panewką jest olej silnikowy, zadaniem którego jest zapewnić smarowanie a w tym konkretnym przypadku pełni on rolę swego rodzaju łożyska. To właśnie dzięki olejowi silnikowemu wał może się swobodnie obracać, jednak gdyby przestać dostarczać olej silnikowy do wału (to właśnie w nim są otwory z których wypływa olej za pomocą pompy olejowej) natychmiast w wyniku dużych obciążeń oraz tarcia doszło by do potocznie mówiąc "złapania" panewki. Gdy dojdzie do złapania panewki przez chwilę podczas jazdy było by słychać stuki następnie był by trzask bo właśnie w tej sytuacji w wyniku silnego tarcia wał złapał by panewkę a następnie korbowód, który zrobił by dziurę w bloku.
Jak wymiana oleju wpływa na żywotność silnika?
Zużyty olej traci swoje właściwości smarne, co może prowadzić do nadmiernego zużycia elementów silnika. Właściwości smarne nie są jedynym aspektem, należy również zwrócić uwagę na właściwości myjące, które z biegiem czasu również ulegają degradacji.
Po kolei, każdy olej ma właściwości smarne, w uproszczeniu wyjaśnił bym to na przykładzie grubości filmu olejowego. Film olejowy to cienka warstwa oleju, która tworzy się między powierzchniami metalowymi w ruchu w celu zmniejszenia tarcia, zużycia i zapewnienia ochrony przed korozją. W kontekście silników spalinowych i układów mechanicznych, film olejowy odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu podzespołów. Każdy olej podczas pracy nagrzewa się i odbiera ciepło ( dlatego miski olejowe w silnikach są aluminiowe aby lepiej odprowadzały ciepło z oleju) jednak olej w ekstremalnych sytuacjach przegrzewa się ( podczas wysokiego obciążenia silnika - wyprzedzanie, jazda autostradowa, czy wypalanie filtra cząstek stałych), podczas gdy olej nagminnie uzyskuje wysokie temperatury, olej z czasem traci swoje właściwości i się wypala prze co jakość filmu olejowego zmniejsza si ę wraz z jego grubością. Kolejnym aspektem jest wysoka temperatura, która ma wpływ na zmniejszenie lepkości a tym samym na zmniejszenie filmu olejowego. Zatem podczas eksploatacji nasz olej silnikowy najzwyczajniej w świecie się zużywa w wyniku między innymi wysokich temperatur. Powyżej została poruszona jedynie kwestia właściwości smarnych, a to nie jedyna kwestia. Ważne są również właściwości myjące ze względu na fakt, wielu drobnych kanalików w silnikach w których lepiej aby nie pozostawały złogi nagaru powstające w wyniku eksploatacji.
Jak często wymieniać olej silnikowy?
Producenci samochodów dostarczają szczegółowe informacje na temat interwałów wymiany oleju w instrukcji obsługi pojazdu. Zawsze warto zapoznać się z tymi zaleceniami, aby zapewnić optymalną ochronę silnika.
Teoretycznie powyższe stwierdzenie mogło by być odpowiedzią, jednak będąc właścicielem warsztatu wraz z doświadczeniem, które posiadam wiem, że są pojazdy w przypadku których producenci zalecają wymianę oleju co nawet 40 tyś km, jednak z mojego punktu widzenia jest to niedorzeczne. Współczesne samochody w ogromnej już większości posiadają turbosprężarkę, która podnosi temperaturę oleju a do tego ten cały "downsize'ing", dzięki któremu elementy silnika są coraz mniejsze a efekt uboczny pracy silnika jakim jest temperatura jest przenoszona na olej nie przekonuje mnie do tak dużych interwałów wymiany oleju. Uważam, że rozsądnym podejściem biorąc pod uwagę żywotność naszych silników i ich podzespołów będzie wymiana oleju silnikowego co 10-12 tyś km.
Nie czekaj! Zadzwoń teraz i umów się na wymianę: +48 798 257 446
Proces wymiany oleju
Czy podczas wymiany oleju silnikowego należy wymieniać filtr oleju?
Tak, wymiana filtra oleju jest kluczowa, aby uniknąć zanieczyszczeń w nowym oleju i zapewnić odpowiednią ochronę silnika. Oczywiście możemy spotkać całkiem dużą ilość silników, gdzie producent pojazdu informuje, że filtr oleju należy wymienić co drugą wymianę oleju. Naszym zdaniem warto wymieniać olej silnikowy co 10 - 12 tyś km wraz z filtrem oleju, jego zadaniem jest zatrzymać wszelkiego rodzaju nieczystości pływające w oleju.
Czy podczas wymiany oleju silnikowego należy wymieniać filtr powietrza?
Nawet w przypadku, kiedy skracamy długie interwały wymiany oleju warto również wymienić filtr powietrza. Warto zwrócić uwagę, że filtr powietrza chroni elementy naszej jednostki napędowej takie jak przepływomierz czy turbosprężarka. Drobne pyłki prowadzą do zanieczyszczenia dokładnego urządzenia pomiarowego do przepływu powietrza jakim jest przepływomierz, co prowadzi do zaburzeń pracy silnika oraz często większego zużycia paliwa. Większe zanieczyszczenia takie jak ziarenka piasku, które mogą się przedostać przez zużyty filtr powietrza doprowadzają do usterek turbosprężarki, przez co najczcęściej traci ona wyważenie i zaczyna świszczeć.
Jakie oleje należy stosować do silnika?
Najważniejszym w doborze oleju do danego silnika jest norma nadana przez producenta, którą olej wlewany do silnika musi spełniać.
Opierając się o przykład są silniki, których pasek rozrządu pracuje w oleju silnikowym. Zalewając silnik nieodpowiednim olejem silnikowym możemy doprowadzić do sytuacji w której pasek zostanie rozpuszczony w oleju przez co gumowe elementy paska potrafią zapchać smok olejowy silnika co doprowadzi do jego zatarcia i uszkodzenia. Przy niepoprawnie dobranym oleju do silnika z paskiem pracującym w oleju silnikowym można również doprowadzić do zerwania tego paska co doprowadzi do zniszczenia tego silnika.
Wlewając niepoprawny olej silnikowy do silnika z pompowtryskiwaczami możemy doprowadzić do sytuacji, gdzie lawinowo zostanie zniszczony wałek odpowiadający za napęd pompowtryskiwaczy, gdzie występują tarcia na wysokim poziomie a odpowiednia norma oleju ma tutaj ogromne znaczenie. Takich przypadków można mnożyć dlatego normę nadaną przez producenta nasz silnik musi spełniać obligatoryjnie.
Lepkość oleju jest również istotnym elementem, jednak tutaj mamy pewne pole manewru nadane przez producenta zależnie od klimatu w jakim samochód jest używany.
Jeśli naszego pojazdu używamy standardowo / normalnie nie musimy kombinować w zakresie norm i lepkości oleju i należy używać tych, które rekomendują producenci. Sytuacja jednak zmienia się jeśli używamy samochodu do sportu lub wyczynowo. Samochód, który ma swoje zastosowanie w np. driftingu czy do kjs'ów musi być potraktowany specjalnie i indywidualnie.
Dodatkowe usługi
Podczas wymiany oleju warto również sprawdzić pozostałe płyny ustrojowe. Nigdy nie zaszkodzi uzupełnić płynu do spryskiwaczy, sprawdzić poziom płynu chłodniczego, gdyż nie wszystkie pojazdy informują o jego zbyt niskim poziomie. Płyn do układu wspomagania to kolejny płyn który raczej musi być kontrolowany przez użytkownik, rzadko który pojazd informuje o jego zbyt niskim poziomie.
Nie czekaj! Zadzwoń teraz i umów się na wymianę: +48 798 257 446
Rodzaje olejów silnikowych
Oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne
-
Oleje mineralne:
-
Pochodzenie: Wytwarzane z ropy naftowej przez destylację.
-
Właściwości: Mają prostą strukturę molekularną. Są tanie w produkcji.
-
Zastosowanie: Często używane w starszych pojazdach. Szybciej się zużywają i wymagają częstszej wymiany.
-
-
Oleje syntetyczne:
-
Pochodzenie: Wytwarzane chemicznie, często z gazu ziemnego.
-
Właściwości: Mają jednorodną strukturę molekularną. Są bardziej stabilne, mają lepszą odporność na skrajne temperatury i dłuższą żywotność.
-
Zastosowanie: Idealne do nowoczesnych silników, zwłaszcza w samochodach o wysokich osiągach. Rzadziej wymagają wymiany, ale są droższe.
-
-
Oleje półsyntetyczne:
-
Pochodzenie: Mieszanka olejów mineralnych i syntetycznych.
-
Właściwości: Łączą cechy obu typów olejów - lepsze niż mineralne, ale tańsze niż syntetyczne.
-
Zastosowanie: Często używane w średnich klasach pojazdów. Stanowią kompromis pomiędzy wydajnością a kosztami.
-
Jak dobrać odpowiedni olej do silnika?
Odpowiedni olej do samochodu można dobrać posiadając dostęp do dokumentacji serwisowej, jaką posiadamy w naszym warsztacie Arauto.
Najważniejszym w doborze oleju do danego silnika jest norma nadana przez producenta, którą olej wlewany do silnika musi spełniać.
Opierając się o przykład są silniki, których pasek rozrządu pracuje w oleju silnikowym. Zalewając silnik nieodpowiednim olejem silnikowym możemy doprowadzić do sytuacji w której pasek zostanie rozpuszczony w oleju przez co gumowe elementy paska potrafią zapchać smok olejowy silnika co doprowadzi do jego zatarcia i uszkodzenia. Przy niepoprawnie dobranym oleju do silnika z paskiem pracującym w oleju silnikowym można również doprowadzić do zerwania tego paska co doprowadzi do zniszczenia tego silnika.
Wlewając niepoprawny olej silnikowy do silnika z pompowtryskiwaczami możemy doprowadzić do sytuacji, gdzie lawinowo zostanie zniszczony wałek odpowiadający za napęd pompowtryskiwaczy, gdzie występują tarcia na wysokim poziomie a odpowiednia norma oleju ma tutaj ogromne znaczenie. Takich przypadków można mnożyć dlatego normę nadaną przez producenta nasz silnik musi spełniać obligatoryjnie.
Lepkość oleju jest również istotnym elementem, jednak tutaj mamy pewne pole manewru nadane przez producenta zależnie od klimatu w jakim samochód jest używany.
Jeśli naszego pojazdu używamy standardowo / normalnie nie musimy kombinować w zakresie norm i lepkości oleju i należy używać tych, które rekomendują producenci. Sytuacja jednak zmienia się jeśli używamy samochodu do sportu lub wyczynowo. Samochód, który ma swoje zastosowanie w np. driftingu czy do kjs'ów musi być potraktowany specjalnie i indywidualnie.
Poziom oleju silnikowego
Dlaczego podnosi się poziom oleju silnikowego?
Podwyższony poziom oleju silnikowego w silnikach diesla może być powiązany z problemami z filtrem DPF (Diesel Particulate Filter).
Nieudane regeneracje filtra DPF:
Proces regeneracji filtra DPF polega na wypaleniu zgromadzonej sadzy poprzez wtryskiwanie większej dawki paliwa, co ma na celu zwiększenie temperatury przed filtrem cząstek stałych w celu wypalenia zgromadzonej sadzy na jego powierzchni. Proces ten wielokrotnie powtarzany niestety powoduje przedostawanie się paliwa do oleju silnikowego. Podniesiony poziom oleju oznacza jego rozcieńczenie przez paliwo - olej napędowy. Opisane wyżej zjawisko jest niebezpieczne dla silnika, rozcieńczony olej posiada cieńszy film olejowy dzięki czemu może dojść do uszkodzenia silnika.
Dlaczego poziom oleju się obniża?
Obniżenie poziomu oleju może wskazywać na wycieki lub spalanie oleju w silniku. Regularna kontrola poziomu jest kluczowa w takiej sytuacji. Jeśli poziom oleju będzie zbyt niski dojdzie do uszkodzenia silnika, potocznie mówiąc wał "złapie" panewkę a silnik będzie się nadawał do remontu lub wymiany.
Skutki zaniedbania poziomu oleju
Zaniedbanie poziomu oleju może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, takich jak zatarcie. Regularna kontrola oleju to podstawa prawidłowej eksploatacji pojazdu. Pamiętaj!
Lokalizacja i kontakt
Jak do nas dotrzeć?
Znajdujemy się w Gdańsku.
Arauto
ul.Raduńska 54a
80-021 Gdańsk
Godziny otwarcia
Poniedziałek - Piątek: 8:00 - 18:00
Sobota i Niedziela: Zamknięte