Arauto - Warsztat samochodowy

Ul. Raduńska 54a Gdańsk 80-021

  CZYNNE

Pon-pt 8:00 - 18:00

Diesel serwis

Regeneracja wtryskiwaczy common rail

Elektryk samochodowy

Regeneracja alternatora

Pomoc drogowa

Serwis mobilny

Elektryk samochodowy

Naprawa elektryczna

Diagnostyka komputerowa

Odczyt kodów usterek

Klimatyzacja

Serwis klimatyzacji

Pomoc drogowa

Holowanie

Mechanik samochodowy

Regeneracja maglownicy

Mechanik samochodowy

Kochamy samochody

Diagnostyka komputerowa

Diagnostyka komputerowa

Holowanie

Pomoc drogowa

Diesel serwis

Czyszczenie filtra cząstek stałych

Elektryk samochodowy

Regeneracja rozrusznika

Mechanik samochodowy

Remont silnika

Mechanik samochodowy

Wymiana oleju

Diesel serwis

Regeneracja turbosprężarki

Mechanik samochodowy

Wymiana świec zapłonowych

Mechanik samochodowy

Wymiana tarcz wymiana klocków hamulcowych

Diesel serwis

Regeneracja turbosprężarki

Mechanik samochodowy

Wymiana rozrządu

Diesel serwis

Czyszczenie zaworu egr

Mechanik samochodowy

Wymiana amortyzatorów

Regeneracja filtra FAP DPF Gdańsk

Chcesz szybko zregenerować filtr FAP / DPF? Zadzwoń teraz: +48 798 257 446

Czym jest filtr cząstek stałych (DPF/FAP)?

Filtr cząstek stałych (ang. Diesel Particulate Filter, DPF) to kluczowy element układu wydechowego w silnikach wysokoprężnych, mający na celu redukcję emisji szkodliwych substancji poprzez zatrzymywanie ich na powierzchni filtra a następnie spalanie cząstek stałych oraz sadzy aby ją wypuścić do atmosfery w postaci dwutlenku węgla, przez co cząstki stałe nie są wprowadzane do atmosfery.

FAP (Filtre à Particules), czyli filtr cząstek stałych, to francuska nazwa filtra cząstek stałych stosowanego w silnikach wysokoprężnych, szczególnie w pojazdach produkowanych przez grupę PSA: Peugeot Citroën. FAP działa w sposób identyczny do opisanego wcześniej filtra DPF, różnica polega jedynie na sposobie oraz temperaturze jego wypalania, która jest niższa dzięki stosowanemu dodatkowi do paliwa.

Budowa filtra cząstek stałych FAP i DPF

Filtr cząstek stałych FAP oraz DPF składa się z ceramicznego monolitu o strukturze i wyglądzie zbliżonym do plastra miodu, umieszczonego w metalowej obudowie kształtem przypominającym katalizator. Monolit wykonany jest zazwyczaj z kordierytu i/lub węglika krzemu. Wewnątrz znajdują się liczne drobne kanaliki, są one naprzemiennie zaślepione i otwarte na końcach, co umożliwia przechodzenie gazów, ale zatrzymuje cząstki stałe, takie jak sadza.

Jaka jest funkcja filtra cząstek stałych

Filtra cząstek stałych ma spełniać jedną podstawową funkcję - jego zadanie jest ograniczanie wprowadzania cząstek stałych do atmosfery. Aby zawęzić do kilku słów jak wygląda ten proces należy nieco nawiązać do opisu działania, które ma miejsce wewnątrz filtra podczas pracy silnika. Spaliny wpływają do filtra przez kanały wlotowe ( te niezaślepione). Przechodząc przez porowate ścianki kanalików, cząstki stałe osadzają się na ściankach i w porach filtra. Czyste spaliny wychodzą z filtra przez kanały wylotowe. FAP skutecznie zatrzymuje cząstki sadzy, popiołu i inne drobne zanieczyszczenia.

Różnice między DPF a FAP

Filtry DPF (Diesel Particulate Filter) i FAP (Filtre à Particules) nie różnią się zbytnio konstrukcją a jedynie metodą regeneracji. DPF często stosuje regenerację pasywną i aktywną, natomiast FAP wykorzystuje dodatkowy płyn katalityczny, którego zadaniem jest obniżenie temperatury spalania sadzy.

Objawy zapchanego filtra DPF

  • Spadek mocy silnika
  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Pojawienie się kontrolki DPF na desce rozdzielczej
  • Podniesiony poziom oleju
  • Często można się również spotkać ze stwierdzeniem, że "turbosprężarka nie działa"

Metody regeneracji filtra DPF

  • Regeneracja pasywna (naturalna): Zachodzi podczas normalnej eksploatacji pojazdu, gdy temperatura spalin osiąga odpowiedni poziom (350-500°C). W tych warunkach sadza ulega naturalnemu spaleniu, dzięki czemu w efekcie spalania powstaje nam dwutlenek węgla, który się wydostanie z filtra oraz popiół, który niestety pozostaje na powierzchni filtra.
  • Regeneracja aktywna: Decyzja o jej podjęciu podejmowana jest przez komputer sterujący silnika, gdy poziom zapchania filtra przekroczy zaprogramowany określony poziom. Polega na zwiększeniu temperatury spalin do około 650°C w przypadku filtra DPF, a około 500°C - 550°C w przypadku filtra FAP poprzez dodatkowy wtrysk paliwa i/lub użycie świec żarowych jako grzałki.
  • Regeneracja serwisowa (wymuszona): Taką regenerację wykonuje się za pomocą komputera serwisowego, jest ona wymuszona programowo przez warsztat samochodowy.
  • Metoda waterjet (hydrodynamiczna): Jest to metoda, którą stosujemy w naszym warsztacie, za pomocą ciśnienia powietrza oraz wody wraz ze specjalnymi detergentami filtr jest czyszczony, dzięki czemu przywracane są jego fabryczne parametry. Cały proces odbywa się w specjalnej maszynie do tego celu stworzonej.

Proces regeneracji filtra cząstek stałych w naszym warsztacie

Hydrodynamiczne Czyszczenie Filtra Cząstek Stałych (DPF) Pewne Rozwiązanie

Zadbaj o wydajność i długowieczność swojego pojazdu dzięki nowoczesnej metodzie hydrodynamicznego czyszczenia filtra cząstek stałych (DPF). Nasza zaawansowana technologia oferuje skuteczne i bezpieczne oczyszczanie filtrów, przywracając im pełną wydajność i minimalizując koszty.

Zalety czyszczenia filtra cząstek stałych metodą hydrodynamiczną:

  • Dokładne Czyszczenie: Impulsowe wprowadzenie ciepłej wody wraz z detergentem pod wysokim ciśnieniem usuwa niemal 99% nagromadzonych zanieczyszczeń, takich jak sadza i popiół, z wnętrza filtra.

  • Bezpieczeństwo i Ekologia: Proces jest całkowicie bezpieczny dla filtra oraz przyjazny dla środowiska dzięki zastosowaniu zamkniętego obiegu wody i wbudowanych filtrów odprowadzających zanieczyszczenia.

  • Efektywność: Opracowany w kilku etapach proces, począwszy od wstępnego oczyszczania sprężonym powietrzem, poprzez dynamiczne czyszczenie wodą, aż po końcowe suszenie, zapewnia doskonałe wyniki i gotowość filtra do ponownego montażu.

Etapy procesu czyszczenia filtra cząstek stałych:

  1. Ocena Stanu Filtra: Przed rozpoczęciem czyszczenia, filtr jest dokładnie sprawdzany przy użyciu kamer endoskopowych, co pozwala na wykrycie ewentualnych uszkodzeń mechanicznych, które mogą wykluczyć filtr cząstek stałych z regeneracji.

  2. Podłączenie i Wstępne Oczyszczanie: Filtr zostaje podłączony do zaawansowanego urządzenia, które wstępnie oczyszcza go sprężonym powietrzem i określa jego parametry przepływu.

  3. Impulsowe Wprowadzenie Wody oraz Powietrza: Specjalistyczne urządzenie wprowadza ciepłą wodę pod wysokim ciśnieniem na przemian z powietrzem pod ciśnieniem, rozbijając i usuwając zanieczyszczenia z wnętrza filtra.

Korzyści z regeneracji DPF

  • Przywrócenie pełnej sprawności filtra
  • Oszczędność w porównaniu z wymianą na nowy filtr
  • Zmniejszenie emisji spalin
  • Wyeliminowanie ryzyka związanego z kolejnymi usterkami, które mogą wystąpić.

Cennik usługi

Koszt regeneracji filtra cząstek stałych w sytuacji gdy jest on wymontowany z samochodu a czujniki i sondy są zdemontowane wynosi 400zł.

Regeneracja filtra cząstek stałych w sytuacji gdy dostarczony jest cały samochód uzależniona jest od konkretnego modelu. W takiej sytuacji najlepiej zadzwonić lub przyjechać.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

  • Jak często należy regenerować filtr DPF?   -  pierwsza regeneracja potrafi być konieczna przy przebiegu już około 100 000km, co nie jest wysokim przebiegiem jednak filtr był już zapchany. Zdarzają się sytuacje, gdzie filtr wymaga regeneracji dopiero po 400 000km, jest to zależne przede wszystkim od rodzaju użytkowania pojazdu.
  • Czy regeneracja jest bezpieczna dla filtra? - tak, regeneracja filtra cząstek stałych jest bezpieczna o ile filtr nie jest uszkodzony mechanicznie lub zaolejony.
  • Czy po regeneracji filtr działa jak nowy? - zdecydowanie tak, parametry filtra cząstek stałych po regeneracji są jak najbardziej porównywalne z parametrami filtra nowego.
  • Eksploatacja samochodu z filtrem cząstek stałych

    Aby właściwie eksploatować samochód wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF / FAP), warto przestrzegać kilku zasad:

    1. Regularne dłuższe trasy: Filtr cząstek stałych najskuteczniej regeneruje się podczas dłuższych tras, gdy silnik pracuje w wyższych temperaturach. Najlepsze podczas takiej jazdy jest utrzymywanie obrotów silnika w zakresie 2 - 3 tyś. obr./min. Unikaj ciągłej jazdy na krótkie dystanse, szczególnie w mieście.

    2. Stosowanie odpowiedniego paliwa i oleju: Korzystaj z wysokiej jakości paliwa o niskiej zawartości siarki oraz oleju silnikowego odpowiedniego do silników z DPF.

    3. Utrzymywanie właściwych obrotów silnika: Jazda w niskim zakresie obrotów dymienie co nie jest wskazane, najlepiej utrzymywać obroty silnika w okolicach 2 - 3 tyś obr./min., co pomoże w utrzymywaniu odpowiedniej temperatury spalin.

    4. Monitorowanie kontroli stanu filtra: Zwracaj uwagę na kontrolki na desce rozdzielczej, szczególnie te związane z filtrem DPF. Jeśli zapala się kontrolka, to znak, że filtr może wymagać regeneracji lub czyszczenia.

    5. Regularne serwisowanie: Przestrzegaj zaleceń serwisowych producenta i regularnie sprawdzaj stan filtra cząstek stałych oraz układu wydechowego.

    Zarówno w przypadku DPF, częsta jazda miejska na krótkich dystansach może utrudniać proces regeneracji, prowadząc do szybszego zapchania filtra. Zaleca się okresowe przejazdy z wyższą prędkością na dłuższych trasach, co sprzyja naturalnemu oczyszczaniu filtra.

    Czy masz jakieś konkretne pytania dotyczące FAP lub problemów związanych z jego eksploatacją?

Nie czekaj. Zadzwoń teraz: +48 798 257 446

Kontakt i umawianie wizyt

Wyznacz trasę do warsztatu

Skontaktuj się z nami, aby umówić wizytę!

+48 798 257 446

Blog i aktualności

Porady dotyczące eksploatacji filtra DPF oraz nowinki branżowe.

© 2025 Arauto Serwis - Regeneracja filtrów DPF FAP Gdańsk